Het Toyota 3M model: Muda, Mura, Muri

Wanneer je verschillende mensen vraagt om Lean manufacturing in één zin uit te leggen zullen de meeste mensen zeggen: “verspillingen elimineren”. Dit komt omdat het elimineren van verspilling, of Muda, het meest uitgebreid in de literatuur wordt beschreven en dat hier in de meeste organisaties veel low hanging fruit te vinden is. Muda is echter niet de enige ‘M’ waar Toyota zijn bekende Toyota Productie Systeem omheen heeft ontworpen, er zijn nog twee M’s: Mura (variatie) en Muri (overbelasting).

De drie M’s, Muda, Muri en Mura zijn met elkaar verbonden. Het implementeren van alleen Muda, wat de meeste organisaties als eerste proberen door middel van tools (verspillingen identificeren is namelijk relatief eenvoudig), leidt in de meeste gevallen tot problemen omdat de andere twee facetten worden vergeten. Traditionele pogingen van Lean implementatie gaan als volgt:

  1. Verminder voorraden
  2. Verminder aantal mensen
  3. Verminder Bewegingen en herverdeel taken
  4. Stap terug en wacht af….

Het resultaat is meestal overbelaste medewerkers en machines (Muri) doordat de vraag van de klant ongelijk verdeeld is (Mura). Wanneer er qua werkzaamheden van mensen of machines geen ruimte meer over is voor extra werkzaamheden kan een kleine piek in klantvraag grootse gevolgen hebben (Liker, 2004). Zowel overwerkte mensen als machines leiden tot meer defecten - één van de acht verspillingen – waardoor het systeem zichzelf om zeep helpt. Om een situatie als hierboven geschetst te voorkomen zou een organisatie bij een lean implementatie alle 3 de M’s moeten aanpakken. Maar hoe?

 

Meer over Lean lezen?
Dit zijn 3 top Lean boeken
in het Nederlands:

MUDA, verspilling, bestaat uit 8 typen (7 door Toyota gedefinieerd, + skills). Deze zijn: Defecten, Overproductie, Wachten, Niet gebruikt Talent, Transport, Inventory (voorraden), Motion (beweging) en Exces processing. Een ezelsbruggetje: de eerste letters van deze acht vormen het woord: DOWNTIME. Er zijn vele tools beschikbaar om verspillingen te identificeren en uit je proces te halen, waaronder Poke Yoke, Kanban, Takt tijd, SMED en One-Piece-Flow. Voor elk type verspilling zijn meerdere tools in te zetten, welke onder anderen beschreven worden in het artikel: Opzoek naar Muda (verspillingen).

MURA, variatie, is onder anderen te vinden in verschillen in klantvraag, procestijden per product, of de variatie van medewerkers die eenzelfde taak uitvoeren. In een productieomgeving met lage aantallen en grote productvariatie is een grotere flexibiliteit nodig dan in een grote aantallen – kleine productvariatie. Wanneer je deze variatie niet aanpakt vergroot je de kans op Muri, en daarmee op Muda. Om variatie in een productieproces systematisch te verminderen verwijs ik naar het artikel:  Opzoek naar  Mura (variatie).

MURI, overbelasting, tot slot, is het gevaar dat ontstaat door te veel verspilling uit het proces te halen. Wanneer operators of machines voor meer dan 100% ingezet worden om werk af te krijgen raken zij overbelast, wat in het geval van machines breakdowns betekent, en ziekte in het geval van medewerkers. Om het gebruik van machines te optimaliseren en in goede staat te houden kan Preventief onderhoud geïmplementeerd worden en om gezondheid van medewerkers te waarborgen dient veiligheid ten alle tijden de belangrijkste focus van productie ontwerp te zijn. Meer informatie over het verminderen van Muri staat beschreven in het artikel: Opzoek naar Muri (overbelasting).

 

Dit is artikel 1/4 in de serie 'Het Toyota 3M Model' Ga verder naar:

Op zoek naar Muda (verspilling)

BRONNEN:

Liker, J., 2004, The Toyota Way, 14 management principles from the world greatest manufacturer New York: Mc-Graw Hill  (samenvatting / bestel dit boek)

Go to top