De kracht van complimenten geven

[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"283","attributes":{"class":"media-image alignleft size-thumbnail wp-image-902","typeof":"foaf:Image","style":"","width":"150","height":"150","alt":""}}]]

Veel mensen vinden het moeilijk om een compliment te geven. Complimenten zijn een prachtige manier om mensen te motiveren in hun gedrag en ook perfect om te gebruiken in een zakelijke omgeving. Complimenten kosten immers niets, en de bron van complimenten is onuitputtelijk!

 

 

VERSCHILLENDE TYPEN COMPLIMENTEN
Wolfson (1983) onderscheid twee verschillende soorten complimenten, uiterlijk gericht en prestatiegericht. Uiterlijk gerichte complimenten zijn de eenvoudigste complimenten om te maken en zijn gebaseerd op uiterlijke vertoning. Dit kan over een persoon gaan ("wat zie je er goed uit vandaag!") of over eigendom ("wat een prachtige kleur heeft je nieuwe bank!") Dit soort complimenten zijn niet altijd gepast in een zakelijke omgeving.
Prestatiegerichte complimenten zijn gebaseerd op de prestaties van een persoon, en kan volgens Wolfson (1983) ook weer verdeeld worden in twee soorten: Competentiegericht, "Wat kun jij toch goed luisteren!" en Procesgericht,"Door jou toevoeging van X hebben we Y bereikt!"

MENSEN BETRAPPEN OP GOED WERK
Een goede leidinggevende maakt regelmatig een ronde om de afdeling om mensen te betrappen op goed werk (Blanchard & Johnson, 1983). Om mensen gemotiveerd te houden dienen de hoeveelheid complimenten ten opzichte van de terechtwijzingen een verhouding 3:1 te zijn. Om motivatie te verbeteren zou je daarom minstens 4 complimenten moeten geven voor elke terechtwijzing (Tiggelaar, 2005).
De procesgerichte complimenten kun je focussen op de waarden die in je organisatie hoog in het vaandel staan. In een lean organisatie zou de leidinggevende zich kunnen richten op het uitdelen van complimenten op onder anderen initiatief tonen voor verbeteringen "Jouw bijdrage helpt ons als organisatie om onze kosten te reduceren!" en coachen van anderen "wat goed dat je anderen helpt te groeien in hun prestaties!".

 

BRONNEN:

Blanchard, K., & Johnson, S., 1981, The One Minute Manager, New York: William Morrow and company Inc.

Tiggelaar B., 2005, Dromen Durven Doen – Het Managen van de Lastigste Persoon op Aarde: Jezelf, Houten: Spectrum

Wolfson, Nessa. 1983. An empirically based analysis of complimenting in American English. In Sociolinguistics and Language Acquisition, eds. Nessa Wolfson and Elliot Judd, 8295. Rowley, Mass.: Newbury House.

Categorie: 
Go to top