Efficient slapen - houdt je aan je slaapritme

[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"263","attributes":{"class":"media-image alignleft size-thumbnail wp-image-667","typeof":"foaf:Image","style":"","width":"150","height":"150","alt":""}}]]

De gemakkelijkste manier om goed te presteren gedurende de dag is om voldoende te slapen zodat je elke dag uitgerust bent. Gemiddeld heeft een volwassene 6-8 uur slaap nodig, dit verschilt per persoon.
Behalve de hoeveelheid slaap is ook het hebben van een ritme belangrijk om goed uitgerust te zijn. Elke dag op dezelfde tijd opstaan is daarbij belangrijker dan elke dag op dezelfde tijd naarbed toe gaan (Professor Verbraecken, nieuwsblad.be).

Als zowel de hoeveelheid slaap van belang is als het hebben van een slaapritme, hoe zit het dan met uitslapen in het weekend? Veel mensen bouwen door de weeks een slaaptekort op en slapen dan bij in het weekend om het tekort te compenseren. Ingrid Verbeek schrijft in haarboek 'Slapeloosheid' dat je beter niet langer dan 1,5 uur kan uitslapen in een nacht. Dit staat gelijk aan de duur van 1 slaapcyclus extra, en je slaapritme wordt minimaal verstoord.

 

BRONNEN:

Ingrid Verbeek, boek: slapeloosheid
Categorie: 
Go to top